Для групи 3 на 26.03.2021. До теми "Епічний театр Б. Брехта (1898 – 1956): теоретичні засади й художня практика. «Матінка Кураж та її діти»".

Усі види мистецтв слугують найвеличнішому з-поміж мистецтв – мистецтву жити на землі.

Завдання епічного театру — змусити глядачів відмовитися від ілюзії, начебто кожен на місці героя діяв би так само. Глядач має шукати власний шлях.

Бертольд Брехт

Чотири найближчі уроки ми з вами присвятимо проблемам війни і миру в літературі ХХ століття, а саме: зображенню згубності війни в документалістиці та творах мистецтва. 

І розпочнемо з новаторства драматургії Бертольда Брехта, його "епічного театру". Саме Б. Брехт в своїй драмі «Матінка Кураж та її діти» першим зобразив війну як засіб збагачення. Це було своєрідне попередження людству.

А до "Матінки Кураж та її дітей" (1939 рік) ще у 1918 році була "Легенда про мертвого солдата", у якій Б. Брехт висловив свої погляди щодо війни. Вони протягом життя митця не зазнали змін. Саме за цей твір у 1933 році гітлерівський режим позбавив Б. Брехта громадянства.

За бажання можете послухати "Легенду про мертвого солдата" у перекладі нашого земляка Сергія Жадана. Читає сам перекладач. Цей твір буде першим у ролику.


А тепер йдемо далі.

1. Пропоную переглянути  експрес-урок К.С. Ніколенко "Б. Брехт. "Матінка Кураж та її діти"".


2. Трішечки додам інформації. 
П’єсу “Матінка Кураж та її діти” Б. Брехт написав у Швеції восени 1939 року. На той час друга світова війна вже почалась. Пізніше Брехт зізнався: “Коли я писав, мені здавалося, що зі сцен великих театрів люди почують попередження драматурга, попередження про те, що людина, яка сіла снідати з чортом, повинна мати довгу ложку. Може, я був наївний, але я не вважаю, що бути наївним – соромно”. Але завадити катастрофі автор не встиг: “Письменники не можуть творити з такою швидкістю, з якою правителі розв’язують війни. Адже для того, щоб творити, треба думати. Театри дуже швидко потрапили до рук великих розбійників. “Матінка Кураж та її діти” – запізнилась”. 

3. Прочитати драму можна тут.

4. Скорочена аудіокнига ажось:


5. Якщо буде бажання і час, можна переглянути виставу "KURAZH" ("Матінка Кураж" Бертольд Брехт) Івано-Франківського обласного театру ім. Івана Франка, представлену публіці у березні 2009 року.

6. Прошу завважити: Б. Брехт розрізняв два види театру: драматичний (традиційний, арістотелівський) та епічний (новаторський). Арістотелівський театр Б. Брехт вважав фаталістичним, бо, на його думку, драматурги висвітлювали нездоланну владу обставин над людиною. Сам же Б. Брехт прагнув дієвого, активного, інтелектуального театру: мовляв, людина завжди зможе зробити вільний вибір у найскладніших обставинах. 

Б. Брехт писав: «На сцені нового театру є місце лише живим людям, з усіма їхніми суперечностями, пристрастями й вчинками».

7. Прошу уважно розглянути ознаки епічного театру:
  • "Прийом очуження, — писав митець, — полягає в тому, що річ, яку треба довести до свідомості, на яку потрібно звернути увагу, зі звичної, відомої, що є перед очима, перетворюється на особливу, несподівану, на ту, що впадає в око. Зрозуміле стає незрозумілим, але це робиться лише для того, аби потім воно стало зрозумілішим..." 
  • Зонги як спроба поєднати розважальний та повчальний зміст. Нім. der Song — естрадна пісня. У Б. Брехта вона мала бути своєрідним коментарем до основної дії (пам’ятаєте, в античному театрі хор пояснював, що діється на сцені?). В епічному театрі Б. Брехта зонґи нагадували балади, близькі до джазового ритму, містили сатиру та критику суспільства, філософські узагальнення, авторську позицію. Зміст зонґів не мав безпосереднього стосунку до сценічної дії, але вони забезпечували більш повне розуміння змісту п'єси глядачами. 
  • З’являється новий жанр – драма-притча, в якій конкретний сюжет віддзеркалює загальнолюдські проблеми, тенденції та явища. Глядача спонукають до роздумів, до усвідомлення історичного, соціального та культурного досвіду людства, до розуміння дійсності, засвоєння моральних істин.
  • Широко використовується розповідь.
  • Монтаж — поєднання частин, епізодів без їхнього логічного зв’язку, що викликає у глядача потік асоціацій.
Завдання. Тут їх 9, поєднаних у 3 блоки. Ви можете вибрати по одному з кожного з трьох блоків. Тобто виконати всього 3 завдання. 

Дайте відповідь на такі запитання:
Блок 1
1. Яка основна мета епічної драми?
2. Чи актуальні проблеми, підняті у драмі "Матінка Кураж та її діти", для нашого часу? Обгрунтуйте свою думку.
3. Яка з наведених нижче цитат, на вашу думку, найбільш точно відбиває головну думку драми «Матінка Кураж та її діти»? Обґрунтуйте свою відповідь.

  •  Хочеш коштом війни жити, а щоб ти і твої діти лишились осторонь? (Фельдфебель)
  •  Що для великих панів перемога чи, там поразка, то для маленьких людей бува якраз навпаки. (Матінка Кураж)
  • Хвалити бога, вони не відмовляються від хабарів. Вони ж не вовки, а люди до грошей ласі. (Матінка Кураж)

Блок 2
4. Вставте пропущені слова в уривок з монологу Вербувальника з драми «Матінка Кураж та її діти» Бертольда Брехта.

«Я побував у краях, де війни не було, мабуть, років сімдесят, тож там люди взагалі не мають ______ , не знають _____ ______. Лиш там, де точиться війна, є такі як слід списки і реєстрація, і чоботи паками, і зерно лантухами, там кожну людину і кожну худобину ________ на облік і ________.»

Чи погоджуєтесь ви з думкою цього персонажа: «Мир – це безладдя. Тільки війна творить лад.» Відповідь обгрунтуйте.

5. Вставте пропущені слова в уривок з монологу Матінки Кураж з драми «Матінка Кураж та її діти» Бертольда Брехта.

…хай і нас так само _______ на ________, якщо ми _______ встрянемо у війну.

6. Скільки дітей було у Матінки Кураж?

Блок 3

7.


8. 


                  
9. Якою людиною видається вам Бертольд Брехт – оптимістом чи песимістом? Обгрунтуйте свою думку. 

Відповіді надсилайте у Viber протягом тижня.


Коментарі