Для групи 3 на 26.03.2021. До теми "Епічний театр Б. Брехта (1898 – 1956): теоретичні засади й художня практика. «Матінка Кураж та її діти»".
Бертольд Брехт
Чотири найближчі уроки ми з вами присвятимо проблемам війни і миру в літературі ХХ століття, а саме: зображенню згубності війни в документалістиці та творах мистецтва.
І розпочнемо з новаторства драматургії Бертольда Брехта, його "епічного театру". Саме Б. Брехт в своїй драмі «Матінка Кураж та її діти» першим зобразив війну як засіб збагачення. Це було своєрідне попередження людству.
А до "Матінки Кураж та її дітей" (1939 рік) ще у 1918 році була "Легенда про мертвого солдата", у якій Б. Брехт висловив свої погляди щодо війни. Вони протягом життя митця не зазнали змін. Саме за цей твір у 1933 році гітлерівський режим позбавив Б. Брехта громадянства.
За бажання можете послухати "Легенду про мертвого солдата" у перекладі нашого земляка Сергія Жадана. Читає сам перекладач. Цей твір буде першим у ролику.
1. Пропоную переглянути експрес-урок К.С. Ніколенко "Б. Брехт. "Матінка Кураж та її діти"".
4. Скорочена аудіокнига ажось:
- "Прийом очуження, — писав митець, — полягає в тому, що річ, яку треба довести до свідомості, на яку потрібно звернути увагу, зі звичної, відомої, що є перед очима, перетворюється на особливу, несподівану, на ту, що впадає в око. Зрозуміле стає незрозумілим, але це робиться лише для того, аби потім воно стало зрозумілішим..."
- Зонги як спроба поєднати розважальний та повчальний зміст. Нім. der Song — естрадна пісня. У Б. Брехта вона мала бути своєрідним коментарем до основної дії (пам’ятаєте, в античному театрі хор пояснював, що діється на сцені?). В епічному театрі Б. Брехта зонґи нагадували балади, близькі до джазового ритму, містили сатиру та критику суспільства, філософські узагальнення, авторську позицію. Зміст зонґів не мав безпосереднього стосунку до сценічної дії, але вони забезпечували більш повне розуміння змісту п'єси глядачами.
- З’являється новий жанр – драма-притча, в якій конкретний сюжет віддзеркалює загальнолюдські проблеми, тенденції та явища. Глядача спонукають до роздумів, до усвідомлення історичного, соціального та культурного досвіду людства, до розуміння дійсності, засвоєння моральних істин.
- Широко використовується розповідь.
- Монтаж — поєднання частин, епізодів без їхнього логічного зв’язку, що викликає у глядача потік асоціацій.
- Хочеш коштом війни жити, а щоб ти і твої діти лишились осторонь? (Фельдфебель)
- Що для великих панів перемога чи, там поразка, то для маленьких людей бува якраз навпаки. (Матінка Кураж)
- Хвалити бога, вони не відмовляються від хабарів. Вони ж не вовки, а люди до грошей ласі. (Матінка Кураж)
«Я
побував у краях, де війни не було, мабуть, років сімдесят, тож там люди взагалі
не мають ______ , не знають _____ ______. Лиш там, де точиться війна, є такі як
слід списки і реєстрація, і чоботи паками, і зерно лантухами, там кожну людину
і кожну худобину ________ на облік і ________.»
Чи погоджуєтесь ви з думкою цього персонажа: «Мир – це безладдя. Тільки війна творить лад.» Відповідь обгрунтуйте.
5. Вставте пропущені слова в уривок з монологу Матінки Кураж з драми «Матінка Кураж та її діти» Бертольда Брехта.
…хай і
нас так само _______ на ________, якщо ми _______ встрянемо у війну.
6. Скільки дітей було у Матінки Кураж?
Блок 3
7.
Коментарі
Дописати коментар